Blog site van en voor de extreme toertocht liefhebber

Extremetoertochten.nl is sinds 1 januari 2017 een blog site geworden voor de liefhebber van extreem lange toertochten met de racefiets, tips, foto's, verhalen en routekaarten die ik solo met rugtas vol proviand en dagdromen maakte de afgelopen jaren.

9 september 2020

Even iets over mezelf:

Sinds 1970 begonnen met wedstrijden te rijden op 8 jarige leeftijd, fietste graag en veel, toen ik 12 jaar oud was fietste ik al rondjes over Zwanenburg en later ook over Zandvoort.

Wedstrijden gereden tot ik 15 werd (was ik maar langer door gegaan) maar gelukkig wel met tussenpozen blijven fietsen, in 2007 weer begonnen met wedstrijden, het viel me weer op hoe hard dat ging en had moeite om dat bij te houden.

Ik merkte dat ik harder en meer moest trainen dan anderen, ik had er jaren bij van 500 trainings km's per week, de lange afstanden begonnen mijn voorkeur te krijgen, altijd al nieuwsgierig en willen zien wat daar in de verte achter die bocht ligt, het vrije gevoel van onderweg zijn daar genoot ik van, jaarlijks trainde ik op die manier 15.000 tot 20.000 km.

Helaas werd ik oktober 2017 ziek, dat gooide roet in het eten daar ik zojuist een gloednieuwe Giant fabrieksracefiets voor het wielerblad Fietsmagazine aan een duurtest mocht onderwerpen. sept 2020 heb ik er 16.000 km mee gereden, dat lijkt misschien veel maar door m'n ziekte heb ik daar 3,5 jaar overgedaan en dat terwijl ik dat aantal km's normaal gesproken jaarlijks fiets (dat was ook de reden dat ik was gevraagd) maar helaas het was ff niet anders.

En nu? ik zie het nog steeds positief in, ook al kost alles meer moeite, lange tochten blijf ik proberen te doen, ook al is het met minder training dan vroeger, het is meer afzien dan vroeger, maar ik krijg er zoveel voor terug, het geeft me voldoening en rust, dat heb ik schijnbaar nodig, het bloed kruipt, ook al is het wat langzamer, maar het kruipt nog steeds.

Wedstrijden rijden gaat me nu zelfs na 3 jaar na mijn ziek worden niet meer lukken, ik kan zelfs mijn trainingsvrienden niet meer bijhouden, het is niet anders, ik geniet van wat me nog wel lukt, en geloof me, langzaam aan word ik weer sterker, dus wie weet sta ik ooit weer ergens aan de start, talent hebben is ook iets van gewoon iets heel graag willen, dat gezegde hou ik in het vaandel.

Alle ritten starten vanuit Baarn, behalve Parijs-Baarn 2012 natuurlijk die naam zegt al genoeg neem ik aan 😉

Met vriendelijke Gr. Jaap

Hieronder de ritten die bijzonder voor me zijn

Tuurlijk maak ik ook ritjes van 90 tot 120 km, maar die maakt iedereen ;-)

15/09/2020

Rondje Veluwe incl Posbank van 206 km solo

Ik wilde dit jaar nog perse nog ff de Posbank op knallen, maar die iets te grote omweg via Radio Kootwijk, Apeldoorn en de IJssel ter hoogte van Deventer zorgde ervoor dat het beste er al een beetje af was, maar boven ben ik gekomen.

maar heb wel de hele Veluwe gezien, Solo 206km in 7.45 met pijn en moeite een gemiddelde van 26,6 km/u kunnen halen, maar de beklimming van de Posbank ging moeizaam, al met al het uitzicht was weer geweldig

Daarna alleen nog ff de terugweg volbrengen, en die valt altijd weer tegen als je te ver gaat 😬

Beetje een raar rondje  van 190 km door de Betuwe

19/08/2020

Beetje een raar rondje vandaag, Lexmond Gorinchem Leerdam Culemborg en dan via Rhenen weer terug, beetje de weg kwijt maar wel ruim 7 uur en zo’n 190 km op de teller

🚲

01/08/2020

Soloritje Overijssel 239 km

Solo ritje Overijssel 239 km heen heerlijk met wind in de rug, terug was het puur afzien, maar goed dat ik daar op de heenweg geen weet van had, maar zo kom je wel aan je km's

Het liefst met wind in de rug weg, terug zien we dan wel weer, en sowieso altijd te laat thuis

01/10/2017

Rondje Rotterdam Gouda Utrecht 190 km

Rondje Rotterdam 190 km heen langs de zuidzijde v/d Lek terug over Gouda Utrecht super mooi en indrukwekkend, maar ook super vermoeiend en veel oponthoud het centrum van de grote steden, ondanks dat het laat in het seizoen was heerlijk genoten van het mooie weer

13/08/2017

Rondje IJsselmeer solo 328 km afzien

Zo dat was het laatste rondje IJsselmeer ever, regen lekke banden, navigatie die 2 keer vast loopt, slechte benen en van de 328 km meer dan 100 km wind vol tegen van Kampen tot de Afsluitdijk, en eenmaal op de terugweg draait de wind zo dat je er nog niet echt profijt van hebt, had trouwens op de heenweg al zoveel gegeven dat het beste er af was, maar eenmaal in Friesland scheen de zon, en op de Afsluitdijk toch nog even genieten

Rondje Posbank 166 km solo

25/05/2017

Rondje Posbank, 166 km met flink wat beklimmingen, slechte benen maar het afdalen ging prima 😅 t'was echt een eerlijke fietsdag, laatste km's gingen moeizaam, t'was gewoon even op, nu maar even een paar dagen herstellen en uitrusten met koffie en gebak enzo

Rondje Rotterdam via Kinderdijk 180 km

21/05/2017

Rondje Rotterdam van 180 km was toch wel afzien, maar eerlijk is eerlijk, t'was de moeite waard, doen we morgen gewoon een rustdag op de zaak

Rondje langs De Oude Rijn - Ringvaart - Aalsmeer

26 april 2017

Zo he dat doet wel weer even pijn, heb zelfs m'n lip kapot gebeten zie ik ruim 135 km in weer en wind gereden na het werk, hagel en stortbuien heb alles gehad, vanuit Utrecht langs de Oude Rijn naar Alphen a/d Rijn, en via Leimuiden langs de Ringvaart naar Aalsmeer, vanaf daar toch nog even een tijdritje er tegenaan moeten gooien, om voor donker thuis te zijn, lukte net aan, gelijk een warm bad genomen om bij te komen, man wat is het koud als je nat geregend bent en nog zo'n 100 km moet

21/04/2017

Vanaf vandaag de eer om deze mooie Giant aan een duurtest te onderwerpen

Deze gelukkige wielrenner kan z'n geluk even niet op, en mag deze supermooie Giant aan een duurtest onderwerpen voor het Fiets Magazine met de opdracht om er dit seizoen zoveel mogelijk km's op te maken, denk dat het wel goed komt Fijn weekend, de mijne kan al niet meer stuk — enthousiast, met Giant Bicycles en Fietsmagazine.

26/04/2017

Rondje nostalgie 168 km

Rondje Nostalgie vanuit Baarn via Aalsmeer de Ringvaart rond met een uitschieter door de duinen bij Zandvoort en Noordwijk en weer doorsteken naar de Ringvaart om vervolgens de route naar huis weer op te pakken, met mooi weer zeker een aanrader.

Wat zal het geweest zijn, ik denk 1974 en was nog maar 12 jaar oud, ik logeerde bij m'n oma in Zwanenburg, opa z'n fiets stond al een tijdje ongebruikt onder het stof in de schuur, na een paar dagen opperde ik het idee om daar wat door de omgeven te gaan fietsen, was op zich geen probleem natuurlijk, zadel op z'n laagste stand en ik kon fietsen, ik reed toen al vanaf m'n 9e jaar tenslotte al bij de jeugd wielerwedstrijden dus het was vertrouwd

Maar ik had plannen, ik wilde de ringvaart rondfietsen, de lengte van het rondje was 60 km, dat had ik opgezocht, en verdwalen kon niet want ik hoefde immers alleen maar het water te volgen.

T'jonge dat viel tegen in die tijd, de wegen langs de Ringvaart waren niet geheel verhard, stukken met puin en grind vormde de bestrating op sommige stukjes, maar ik was een doorzetter na ruim 3 uur was ik rond, weer een super mooi avontuur, die ik later nog eens over wilde doen, maar dan met een goede racer.

Jeetje wat is er in die ruim 40 jaar veel veranderd, er was niets meer van het (voor mijn gevoel) achtergebleven gebied terug te vinden, mooie huizen lands de dijk, super strak asfalt op de weg, maar nog steeds dat sfeertje van toen, herinneringen uit die tijd schoten door me hoofd, wat was dit toch gaaf om weer een keer te mogen doen, weliswaar met ruim 100 km extra, maar die Ringvaart was voor mij het middelpunt van de rit, gewoon puur genieten

Ritje België 246 km

Vrijdag 6 mei 2016 rond 8.00 vertrokken voor een super mooie tocht vanuit Baarn naar België, heen begon al met een windje tegen, maar daar zou ik terug wel weer voordeel van hebben dacht ik nog.

De rugzak volgeladen met 2 anderhalve literflessen bronwater (het zou warm worden) krentenbollen en repen, heen langs de molen bij Nieuwegein richting Meerkerk en later door naar Gorinchem en Oosterhout, nooit eerder zo ver die kant op gereden, voelde me vrij en was op avontuur deze rit, ik zou wel zien waar ik uit kwam, nooit eerder zulke mooie plekjes gezien, en dat allemaal meegaand in de richting van de A27 naar het zuiden, heb de tijd genomen, een hoog gemiddelde zou ik immers tocht niet halen, de wind in de open vlakte's speelde me parten, uiteindelijk 12 uur later weer thuis gekomen, wel met hongerklop, maar een voldaan gevoel van al die indrukken

12 juni 2015

Rondje Baarn Rotterdam Den-Haag Haarlem 248 km

T'ja dat was me het rondje wel, mooie herinneringen aan dat rondje, alleen jammer dat de navigatie er zo druk mee was dat de batterij leeg was na 151 km, zo'n 10 km voor Zandvoort, de rest van de route was als volgt: Zandvoort/Bloemendaal/Haarlem/Amsterdam en via Muiden weer terug naar Baarn.

Het zou warm worden die dag, dus was rond 7.00 al vertrokken, op de navigatie had ik Ridderkerk ingetoetst en liet me verrassen, tot Nieuwegein kende ik de route, maar over de brug van de lek was het verrassend, dwars door woonwijken in Vianen, niet echt geschikt voor een racefiets, maar ineens kwam ik in de open polders, en vervolgde m'n weg lang het Merwedekanaal

Bizar wat mooi was het daar, het leek of de tijd had stil gestaan, het had iets weg van het land van Suske & Wiske, heb genoten tot aan Dordrecht aan toe, daarna werd het steeds meer stedelijk en de industrie rukte op, eigenlijk had het wel wat, over de brug bij de Maas in Rotterdam voelde ik me klein en kwetsbaar, maar ook weer heerlijk vrij, nooit eerder zoiets ervaren op de fiets

En dan de woonwijken waar m'n Mio navigatie me door stuurde, het gevoel van dit gaat niet goed komen bekroop me, links rechts smalle gangetjes door waar ik persoonlijk nooit met m'n racer in zou fietsen, maar het kwam goed, aan het eind van het laatste gangetje was de ruimte ...

Ineens fietste ik langs de Rotte, een verademing na al dat stadse, de temperatuur was inmiddels opgelopen naar de 30 graden, en het zou nog warmer worden, later op de dag zo'n 35 graden, eigenlijk vond ik het heerlijk, ik hou van extremen, moest wel met regelmaat wat water kopen, want dit keer had ik geen rugtas bij me, maar voelde me super in die warmte.

Op de terugweg op de Haarlemmerweg kon ik na ruim 200 km in de benen te hebben nog makkelijk aanhaken bij wielrenners en overnemen was ook geen probleem, tot er een zei van jeetje, je kuiten zijn helemaal verbrand van de zon, toen voelde ik ineens de pijn die ik op de een of andere manier tot die tijd niet eens voelde, ik was te druk met genieten, s'avond rond 20.30 was ik weer thuis, gelijk maar wat aftersun gesmeerd, maar was eigenlijk al te laat ... But who cares ik had genoten ........

Rondje Utrecht Arnhem Deventer 210 km

Rondje om de Veluwe

17 juni 2015

De Veluwe normaal gesproken zou je juist door dit mooie gebied fietsen, maar daarom juist een zo bijzonder om er voor een groot deel omheen te fietsen, is trouwens minstens zo bijzonder en mooi zo langs de Lek en de IJssel

De laatste 10 km staan niet op de kaart, ik had geen externe batterij aangesloten op de Mio want ik was immers niet van plan om zo heel lang op de fiets te gaan zitten vandaag, maar plannen worden juist onderweg gewijzigd als je je goed of slecht voelt, en juist die dag voelde ik me sterker dan ooit.

Was niet te vroeg vertrokken die dag, rond 9 uur en had het plan om via Bunnik naar Amerongen en via Amersfoort weer naar huis te rijden, tot Amerongen klopte dat ook wel, maar daar pakte ik spontaan de route naar Arnhem op om vervolgens de Posbank te gaan beklimmen.

T'was een mooie zomerdag ik genoot van het briesje in de rug, alle PR's die ik op Strava had werden verbroken, ik vloog, en na een paar broodnodige calorieën na de beklimmingen van de Posbank te hebben genuttigd bij een restaurantje, voelde ik me weer het mannetje dus ik besloot om naar de IJssel te fietsen en die te volgen tot Deventer, een omgeving die ik eerder ooit alleen nog maar met de auto had gedaan.

Ik genoot van m'n vrijheid, alles zat mee, zelfs de wind, totdat ik van Deventer weer richting Baarn keerde, toen was het gewoon ruim 70 km met een straf windje tegen ploeteren.

In m'n enthousiasme was ik even vergeten dat dat na zo'n 140 km wel eens kon tegen zitten, en dan er bij had ik brandstof nodig, ik had de reepjes al opgegeten en omdat ik niet van plan was zo ver te gaan had ik geen rugtas met proviand bij me, had enkel een tientje bij me gestoken voor nood, maar die was al geïnvesteerd in appeltaart met koffie en Cola, vond dat eerlijk gezegd ook wel een noodgeval.

Dus de laatste 70 km was harken, en zag m'n gemiddelde van zo'n 32 km/h hard naar beneden gaan tot ver onder de 30, ach je probeert er nog tegen te vechten om dat gemiddelde vast te houden, maar zodra je dat loslaat begin je weer te genieten van de mooie omgeving waar je fiets, thuisgekomen toch maar even een aanval op de snoeppot gedaan, en na een warm bad was ik weer redelijk het heertje

25/26 augustus 2012

Parijs Baarn 550 km non-stop binnen 24 uur

Parijs Baarn 550 km non-stop binnen 24 uur en dat was geen estafette uiteindelijk hebben we dat als groep van 6 wielrenners in 22,5 uur en dat is inclusief eet en plas pauze

Tegen 4 uur in de middag vertrokken vanuit Parijs, nog even een foto bij het startpunt en gaan, gestart met 7 wielrenners en 2 auto's vol proviand en een verkeersregelaar op de motorfiets

Super zware tocht, een mijlpaal in mijn leven, filmploeg van de regionale tv erbij masseur en begeleiders we hadden het goed en professioneel aangepakt, en zelf georganiseerd, trots op mezelf en de renners verzorgers begeleiding en de cameramensen die bijna 24 uur uit de auto hingen om een documentaire te maken

Van de 550 km hebben we 360 km met zwaren regenval gereden, het was een wonder dat er geen valpartijen waren vooral in de nacht over de tochtel slechte Belgische wegen.

Bikkels en stuurkunstenaars op de racefiets, het blijft een van de mooiste tochten die ik heb mogen meedoen, en uiteindelijk hebben we toch nog 5500 euro op gehaald voor het Rode Kruis Nederland.

En om nooit te vergeten de helden ontvangst op de Brink in Baarn, honderden mensen die ons opwachten, om nooit te vergeten